Min hälsosamma livsstil, del 2

Share Button

Igår berättade jag för er varför jag bestämde mig för att börja leva hälsosamt efter att jag blev diagnostiserad med Aspergers syndrom, och idag tänkte jag berätta lite för er om min kost.

I början kände jag mig rätt så vilsen i hälsodjungeln. Det fanns så många olika kosthållningar, såsom LCHF, tallriksmodellen, stenålderskost, råkost, vegetarisk kost och så vidare. Så jag började lite försiktigt: i början drog jag ner på sötsaker och åt godis och kakor endast en gång i veckan istället för varje dag. Jag bytte ut vitt bröd mot fullkornsbröd, vit pasta mot fullkornspasta, cola mot vatten, började äta frukt och grönt varje dag och slutade med alkohol.

Men i och med att ämnet hälsa började intressera mig mer och mer, började jag läsa på om ämnet. Med åren insåg jag att det inte var nyttigt att äta fiskpinnar och andra halvfabrikat varje dag och började förstå vikten av lagad mat. Jag började tänka på alla besprutningsmedel vi fick i oss via maten och började äta ekologiskt när plånboken tillät det. Jag slutade äta vitt socker helt och hållet, och snart märkte jag att när min kropp hade vant sig av med sockret, var det inte längre någonting jag kände något sug efter.

Jag började även äta vildfångad fisk flera gånger i veckan. Jag vet att det finns delade åsikter om huruvida vildfångad fisk innehåller för mycket miljögifter eller inte, men för mig kändes det inte bra att äta odlad fisk med tanke på alla hormoner man stoppade i sig trots att det finns studier som visat annat. Jag ville att maten skulle vara så fri som möjligt från kemikalier och att fisk skulle vara fiskad ur dess naturliga miljö. Jag slutade även äta baljväxter på burk utan började köpa istället råa baljväxter som jag lade i vatten under några timmar eller över natten för att sedan koka dem. Jag insåg också att det inte räckte med att äta frukt och grönt utan dessa skulle dessutom vara i alla olika färger för att man skulle få i sig alla viktiga antioxidanter.

Idag består min kost av glutenfri havregrynsgröt med mjölk, ägg, blåbär, frukt och grönt i olika färger, bulgur, kyckling, fisk, kallpressad olivolja, vitlök, lök, baljväxter, kvarg, nötter och nyttiga örter som ingefära. Det mesta jag äter är ekologiskt. De dagar jag tränar, äter jag även torkade dadlar och fikon direkt efter träningen. Jag äter sedan flera år tillbaka exakt samma rätter varje dag när jag är hemma, den enda skillnaden är att jag vissa dagar äter kyckling och andra dagar fisk och fisksorterna varierar också, men annars blir det exakt samma maträtter som dessutom är tillagade på samma sätt. Det enda undantaget för mig att avvika från mitt kostschema är när jag befinner mig långt hemifrån, som exempelvis när jag föreläser, och inte har med mig någon matlåda. Vid sådana tillfällen måste jag äta ute.

Det passar mig att äta samma rätter hela tiden eftersom jag i likhet med många andra med Aspergers syndrom älskar rutiner. Att äta olika rätter varje dag skulle bara bryta mina rutiner, och då skulle jag bli stressad: då skulle jag behöva bestämma mig för vad jag borde äta istället, och jag hatar att tänka. Vilken tur att det går att äta nyttigt samtidigt som man följer samma kostschema: sedan jag började äta nyttigt, har jag märkt en enorm skillnad. Jag har blivit mycket gladare och magen lugnare.

Det är definitivt en myt att man måste äta olika rätter varje dag för att äta hälsosamt, utan det viktiga är att äta mångsidigt. Man måste få i sig olika typer av antioxidanter genom kosten, äta minst 500 g frukt och grönt varje dag vid alla måltider, äta regelbundet, dvs var 3-4 timme och få i sig rätt mängd protein, kolhydrater och nyttiga fetter samt undvika halv- och helfabrikat, vitt socker, sötningsmedel och andra tillsatser. Vissa personer med Aspergers syndrom äter väldigt ensidigt, och då kan det vara bra att kontakta en dietist som kan hjälpa till med att planera ett bra kostschema.

Många anhöriga till Asperger-personer frågar mig hur de kan få sin anhörige att äta nyttigare och minska sin sockerkonsumtion. Tyvärr går det inte att varken tvinga sig själv eller någon annan utan viljan måste komma inifrån. Om det känns som ett alldeles för stort steg att utesluta alla onyttigheter, kan man börja gradvis: man kan exempelvis börja med att äta sötsaker lite mer sällan och byta ut det med frukt och grönt. Och när det blivit till en rutin, kan man ta tag i nästa förändring och så vidare.

asperger.nyttig kost

 

Share Button

Prenumerera på mina blogginlägg

Boka mig för en föreläsning

Paula Tilli föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv.

Jag föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv. Skicka en förfrågan om föreläsning genom att fylla i det här webbformuläret.

Mina böcker

Köp min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom hos Gothia Fortbildning, Bokus eller Adlibris.

Köp min bok På ett annat sätt hos Bokus eller Adlibris.

19 reaktion på “Min hälsosamma livsstil, del 2

  1. Mats

    Jag har ätitit nyttigt och onyttigt om vartannat i perioder. Först har jag ätit onyttigt i 5 år sedan har jag vänt på steken och ätit nyttigt i 5 år osv. Jag gör det för att må bra och för att minska risken för hjärt- och kärlsjokdomar och cancer.
    Jag har samma erfarenhet som du av socker Paula. Äter man socker varje dag så går det nästan inte att hålla sig borta från godiset i butiken men om man bara låter bli sötsakerna några månader så försvinner liksom begäret. Det är något skumt med hjärnan och socker.

    Jag äter ofta fågel eller fisk men eftersom jag inte orkar laga till några avancerade maträtter så brukar tillagningen bestå av att fisken eller fågeln är i ugnen 15-30 minuter typ. Har du några smarta tips på tillagning som gör så att tom jag kan förvandla en död fisk eller fågel till en välsmakande middag?

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Ja, det är verkligen skumt hur kroppen kan vänja av sig med socker! Förut bestämde jag mig för att jag bara fick äta godis på lördagarna, vilket jag också gjorde, men då suktade jag efter det hela dagarna under veckorna. Men nu när jag aldrig äter socker, vill jag inte ens ha det! Andra människor äter ofta godis och glass framför mig och jag blir aldrig sugen idag.

      Tyvärr har jag inga tips när det gäller tillagning. Jag har själv fisken i ugnen i ca 30 minuter och kycklingfilén i 1,5 timme, och nuförtiden äter jag allt helt utan kryddor eftersom jag varit för lat att gå och köpa ekologiska kryddor. Sen orkar jag inte heller krydda längre, tycker att det tar energi. Men min boendestödjare har ibland marinerat kycklingen åt mig, och då har det blivit olivolja, vitlök, kanel, curry, vitpeppar, cayennepeppar och sånt. Så om man orkar, vilket jag inte gör, kan man lägga kycklingen i en marinad t ex över natten innan man stoppar den i ugnen.

      Tycker du att fisk minskar på ångest och depression, märker du någon skillnad när du äter fisk och när du inte gör det?

      Svara
      1. Mats

        Nej. Jag märker ingen skillnad när jag äter fisk och inte. För mig är det inte så uppenbart att nyttig mat gör så att jag mår bättre men jag vet att jag äter onyttigare när jag mår dåligt. Jag tycker det är svårare att se sambandet åt andra hållet.

        Svara
        1. Mats

          Jag menade att jag äter nyttigt för att må bra dvs inte drabbas av sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Tyvärr händer det att jag fallar in i dåliga matvanor. Äter jag nyttigt så äter jag väldigt nyttigt men äter jag onyttigt så äter jag väldigt onyttigt. Jag har lite svårt för att äta lagom nyttigt.

          Svara
        2. Paula Tilli Inläggsförfattare

          Jag tycker att jag mår bättre om jag äter just vildfångad fisk, när jag däremot åt odlad fisk som t ex lax märkte jag inte så jättestor skillnad.

          Vad tråkigt att det inte hjälper dig att äta nyttigt, men jag tycker att det är bra att du ändå äter nyttigt om du orkar. Om inte annat så har du iaf förhoppningsvis minskat risken för framtida sjukdomar som cancer och hjärtproblem! 😉

          Svara
          1. Gösta

            Vad jag har lyckats läsa mig till verkar det som om odlad lax har lägre andel av just Omega 3 än den vilda laxen. Det lär ska ha med fodret att göra. Kravmärkt ekologiskt odlad lax får annat foder än den ”vanligt” odlade, och verkar ha bättre Omega 3-värden.

            Det är kanske det som gör att du mår bättre av vildfångad än av odlad lax.

            Svara
            1. Paula Tilli Inläggsförfattare

              Jag har också läst samma sak! T om kravmärkt ekologisk lax har inte heller ”hjälpt” mig på samma sätt som t ex strömming trots att det ska innehålla mer Omega 3. Så trots miljögifterna tror jag starkt på att bland annat strömming är mycket bra mat, i alla fall för min kropp!

              Jag vet inte hur det är för Mats, men min kropp reagerar helt olika på odlad och vildfångad fisk.

              Svara
              1. Gösta

                Så trots miljögifterna tror jag starkt på att bland annat strömming är mycket bra mat, i alla fall för min kropp!

                Och dessutom är det förbaskat gott! Särskilt den man drar upp själv och steker direkt i båten. Den är så färsk att den nästan sprattlar i stekpannan.

              2. Mats

                Jag har inte ätit vildfångad lax vad jag vet men det där med miljögifter låter inte så kul.

              3. Paula Tilli Inläggsförfattare

                Men å andra sidan innehåller odlad fisk hormoner, vilket jag tycker är värre. Min akupunktör brukar säga att larmet om miljögifter är överdrivet, och han är väldigt påläst om sådana ämnen. Men jag vet att det finns olika åsikter om saken.

  2. Mats

    Jag äter nyttigt för att må bra menar jag. Inte att jag äter nyttigt och onyttigt om vartannat. Det handlar mer om att jag tappar disciplinen och faller in i dåliga matvanor. Jag tror det hänger samman med hur jag mår i övrigt tex depression osv.

    Svara
  3. HL

    Det var et langt innlegg. Det viktigste er at du får i deg det du trenger og at du har det bra med det. Jeg heier på deg! Men pass på å spise nok, spiser du for lite kan det ødelegge helsen din også. Ta vare på deg.

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Du har helt rätt i att man måste äta tillräckligt! Men samtidigt får man inte heller äta för mycket, det är inte heller bra. Jag tror att om man har ett BMI inom den normala gränsen och mår bra i övrigt, betyder det att man äter lagom mycket! 🙂

      Svara
  4. Thomas

    Jag har sadlat om till veg/fisk..p.g.a att jag fick diabetes.Jag gick ner från 118Kg och nu 89,och nu har jag perfekta sockervärden och kolesterolvärden.Jag tror att concertan gjorde att jag orka ta tag i mycket..det är ju klart att när jag skulle ändra på livstilen så tog ju den utrymme,allt annat kommer i kläm,men det är det värt som jag ser det.Jag har köpt lite gymgrejer som jag har hemma som hantlar och en reebok boll som man kan göra många övningar på,har också en gymmatta i latex på golvet som jag även kan sova på..hahaha

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Perfekt att din gymmatta kan användas till flera olika ändamål! 🙂 Tycker att det är bra att du kan träna hemma, då slipper du ta dig till gymmet. Och grattis till livsstilsförändringen! Själv mår jag så mycket bättre sen jag började äta nyttigt. Och det är inte alls tråkigt att avstå från socker, tvärtom, tycker jag! 🙂

      Svara
  5. Pingback: Vikten att förstå logiken bakom de sociala reglerna | Paula Tilli

Lämna ett svar till Gösta Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *