Så här hjälper man barn med Aspergers syndrom med läxor

Share Button

Många gånger när jag föreläser i skolor får jag frågan hur man kan motivera barn med Aspergers syndrom och autism att göra läxor. Eftersom jag själv tyckte att det var jobbigt att göra läxor när jag var barn, bestämde jag mig för att skriva ett helt blogginlägg om ämnet.

I skolan hade jag i likhet med många andra barn med Aspergers syndrom och har fortfarande  svårt att påbörja nya uppgifter samt att växla från en uppgift till en annan.  Det blev många saker att göra varje dag: jag skulle packa skolväskan, ta på mig ytterkläderna, gå till skolan, ta av mig ytterkläderna, sätta mig i klassrummet, ta på mig ytterkläderna igen när det var rast, gå tillbaka till klassrummet till en ny lektion samt ta av mig kläderna igen när rasten var över osv. Det var otroligt många steg att ta och olika saker att tänka på, vilket inte alls passade mig. Därför blev det alldeles för mycket för mig när jag skulle packa skolväskan igen vid skoldagens slut, gå hem, öppna skolväskan igen när jag hade kommit hem, leta fram skolböckerna, ta fram redskap som behövdes till läxor (som block och penna), avsluta läxorna, lägga böckerna tillbaka i skolväskan och sedan påbörja med någon annan aktivitet.

Här kommer fem tips på hur du kan hjälpa ett barn med Aspergers syndrom med läxor:

1. Om barnet tycker att det är okej, kolla om hen skulle kunna stanna i skolan vid skoldagens slut och göra läxorna där. Ibland kan det vara lättare för barnet att göra läxorna redan i skolan för då är hen redan igång med skoluppgifterna samt hen kommer inte behöva tänka på skolan igen när hen är hemma. Då behöver barnet inte växla lika mycket mellan olika uppgifter.

2. Ett annat alternativ är att låta barnet stanna inne i klassrummet under rasterna och låta hen göra läxorna då om hen vill och orkar. Många barn med Aspergers syndrom tycker att rasterna tar ännu mer energi än själva lektionerna då det kan vara mycket rörigt i skolgården, och därför kan vissa barn tycka att det är lättare om de får spendera rasterna vara inomhus.

3. Om barnet gör läxorna hemma, ta gärna fram alla nödvändiga redskap som papper, penna och skolböckerna till barnet. Om allt redan ligger framme och barnet slipper leta redskapen, kan det spara hen på otroligt mycket energi.

4. Kolla på vilken tid på dygnet barnet har mest energi. Många föräldrar tycker att läxorna bör göras direkt efter skolan, men många barn med Aspergers syndrom tycker att det är för mycket intryck i skolan och de behöver därför vila några timmar på eftermiddagen. Därför kan det i vissa fall bättre att låta barnet göra läxorna på kvällen istället. Var flexibel om tiderna!

5. Om du arbetar som lärare, fundera på om det överhuvudtaget är viktigt att alla barn får läxor. En vanlig skoldag kan ta otroligt mycket energi av barn med Aspergers syndrom, och ibland räcker helt enkelt inte barnets energi till. Själv upplevde jag dessutom inte att jag lärde mig någonting av att göra läxor. Jag gjorde allt bara mekaniskt eftersom mina föräldrar tvingade mig, och efteråt var jag helt slut och hade oftast helt glömt bort vad läxorna ens hade handlat om.

Share Button

Prenumerera på mina blogginlägg

Boka mig för en föreläsning

Paula Tilli föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv.

Jag föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv. Skicka en förfrågan om föreläsning genom att fylla i det här webbformuläret.

Mina böcker

Köp min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom hos Gothia Fortbildning, Bokus eller Adlibris.

Köp min bok På ett annat sätt hos Bokus eller Adlibris.

6 reaktion på “Så här hjälper man barn med Aspergers syndrom med läxor

  1. Pingback: Nej, tjat hjälper inte autistiska barn! | Paula Tilli

      1. Mats

        Vi får hoppas att man tar tag i skolans diskriminering av elever med neuropsykiatriska diagnoser på allvar nu när det som många av oss sedan länge känner till är vetenskapligt konstaterat:

        Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som adhd och asperger, misslyckas i skolan – Skolverkets rapport som presenterades förra veckan talar sitt tydliga språk. Det här betyder att lärare misslyckas i sina jobb som pedagoger och rektorer misslyckas i sina jobb som chefer. http://www.expressen.se/debatt/skolan-maste-forandras—inte-barnen/

        Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *