6 tips för att bemöta en närståendes trötthet och utmattning

Vi är många som lever med diagnoser som orsakar trötthet, en bristande energinivå och mental utmattning i vardagen så som Aspergers syndrom, autism, ME och MS bara för att nämna några exempel. Har du en närstående som har mindre energi än de flesta andra människor men vet inte hur du ska bemöta det? Då är det bra att du tänker på följande:

1. Jämför inte din egen situation med personens.

När du har en närstående som lider av trötthet och har en bristande energinivå, kan det vara frestande för dig att jämföra din egen ork och belastningsnivå med personens. Du kanske tycker att det är konstigt att du har barn och arbetar heltid men ändå orkar och hinner tio gånger mer än den här personen som inte har barn och endast arbetar 25%. Men låt bli! Precis som en vanlig magknip inte kan jämföras med den smärta en födande kvinna känner, ska du inte utgå hur du känner dig i kroppen när du är trött. Det har ingenting med personens situation att göra!

2. Låt personen veta att det är okej att backa.

Vissa av oss som lider av trötthet kan ibland råka lova lite för mycket i stil med: “klart vi ska ses nästa månad” eller “klart det är okej att du sover över hos mig i helgen.” Vi tänker inte alltid på i stunden hur mycket energi aktiviteten kommer att ta, och det kan kännas taskigt av oss att avboka allt i efterhand. Du kan underlätta för personen genom att säga: “Om du mot förmodan inte skulle orka, är det helt okej att du backar.”

3. Förvänta dig inget svar.

Du kanske vill ha koll på läget och vill veta exakt hur ofta personen kommer att orka träffas och vad för slags aktiviteter personen kommer att orka göra tillsammans med dig. Men sådana frågor finns det sällan svar på. Orken är sällan konstant utan varierar kraftigt från dag till dag. Genom att fråga mycket riskerar du bara att stressa personen. Vi har ju själva ingen aning om hur mycket vi kommer att orka nästa månad och vill helst inte tänka på det!

4. Tänk på mental belastning.

Många tänker på fysisk belastning, men min läkare påpekade för mig att det även finns en mental aspekt! Och hon har rätt. Speciellt jag som påverkas otroligt mycket av andra människors känslolägen kan bli trött om någon vill klaga om sin chef som aldrig förstår något, ventilera sina kärleksproblem eller diskutera andra problem. Allt sådant kan få mig att känna mig nere och utmattad. Om personen jag umgås med däremot spirar av glädje och berättar hur glad hon är över att föda barn snart och hur otroligt bra hen trivs på jobbet, blir jag själv också piggare och på gott humör.

5. Bli inte chockad.

Om personen säger: “Nu blir jag väldigt trött så jag ska bara lägga mig i soffan en stund och vila” eller “Jag har spenderat de senaste tre dagarna i sängen”, bli inte chockad. Och säg absolut inte i ett sånt läge: “Oj herregud, jag förstår verkligen inte hur det kan vara så illa.” Jag kan själv bli väldigt trött i huvudet och mentalt utmattad när min boendestödjare börjar sortera mina papper och frågar vad som ska förvaras och vad som kan slängas. Då lägger jag mig ofta i soffan ett tag efteråt, vilket hon är van vid. Hon vet att det inte är något allvarligt!

6. Ha överseende med att energin inte kan delas rättvist.

Du kanske tycker att det är konstigt att personen har gjort en viss aktivitet med A den senaste tiden men tackat nej till dig när du föreslagit exakt samma aktivitet. I ett sånt läge kan det vara lätt för dig att tänka: “Jaså, det passar visst att ta en promenad med A men inte med mig?”

Men när man har en begränsad mängd energi, är det svårt att vara totalt rättvis mot alla. Jag hade själv dåligt samvete förra månaden när jag tackade ja till att fira några vänner. Det kändes som att jag också borde tacka ja till minst 3-4 andra aktiviteter under den närmaste tiden om jag får liknande inbjudningar. I sådana situationer tänker jag ibland: “Har jag delat min energi rättvist med alla nu?” Men jag vet att jag måste sluta tänka så!

Boka mig för en föreläsning

Paula Tilli föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv.

Jag föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv. Skicka en förfrågan om föreläsning genom att fylla i det här webbformuläret.

Mina böcker

Köp min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom hos Gothia Fortbildning, Bokus eller Adlibris.

Låna min bok På ett annat sätt på biblioteken i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *