Kategorier
Stöd och insatser

6 tips till dig som arbetar på LSS-kollo

Du kan hjälpa mig att informera om NPF genom att dela inlägget i sociala medier. Tillsammans gör vi skillnad.

Så här kring sommarlovstider är det många autistiska barn som åker på korttidsvistelse utanför det egna hemmet enligt 9 § 6 LSS i form av sommarkollo. Här kommer 6 tips till dig som arbetar på LSS-kollo med autistiska barn:

1. Gör ett tydligt schema. Så att deltagarna vet vad det kommer att finnas för aktiviteter och vilken tid. Skriv gärna även vad aktiviteterna kommer att innebära exakt, var ni kommer att vara, vilka som kommer att vara med och vilken tid ni kommer att vara klara. Många personer med asperger och autism tänker i bilder, varför schemat med fördel även får innehålla någon form av bild på aktiviteten i fråga.

2. Planera gärna in många typer av aktiviteter att välja på. Vissa autistiska barn och ungdomar har specialintressen och är helt ointresserade av det många andra är intresserade av. Själv var jag som barn helt ointresserad av gemensamma lekar och pyssel. Ju fler aktiviteter det finns att välja på, ju större chans att varje autistiskt barn hittar något som passar.

3. Gör det tydligt att man inte behöver välja aktiviteter från schemat alls! Själv var jag som barn fullständigt nöjd med att läsa, leta efter fyrklöver och bada. Det var det enda jag ville göra, och de flesta andra aktiviteter som var menade att ”roliga” var nästintill en tortyr för mig. Det hade varit en enorm lättnad för mig om någon hade sagt till mig: ”Du behöver inte välja aktiviteter från schemat om du inte vill, det är helt okej att hitta på något på egen hand.”

4. Tänk på att långt ifrån alla barn med asperger eller autism behöver variation. Jag hade älskat att få delta i kollo där mina favoritaktiviteter hade stått på schemat varenda dag! Hittar jag något jag gillar, tröttnar jag aldrig och då vill jag inte heller ha variation. Jag är inte heller speciellt intresserad av att prova på nya saker.

5. Tänk på den ojämna begåvningsprofilen. Även om du kanske tycker att en intellektuellt begåvad tonåring borde kunna ett och annat så kan en person med autism ha otroligt stora svårigheter inom andra områden. Själv har jag exempelvis aldrig lärt mig hur man sätter upp ett tält trots att jag är 40 år gammal och jag har övat och övat. Mina praktiska svårigheter var ett stort hinder för mig i tonåren eftersom de vuxna väntade sig att jag borde veta hur man gjorde sånt efter att de hade visat för mig hur man gjorde. Men dagen efter hade jag ändå glömt bort allt!

6. Minimera jobbiga sinnesintryck. Många autistiska barn kan vara känsliga för ljud, varför en gemensam discokväll med högljudd musik och blinkande ljus inte nödvändigtvis kommer att vara en lämplig aktivitet. Vissa autister tycker att motorbåtar låter alldeles för högt, vilket är bra att tänka på om du har funderat på att ta ut barnen på en båttur.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *