Aspergers syndrom och hyperlexi

Vissa personer med Aspergers syndrom och andra neuropsykiatriska diagnoser har något som heter hyperlexi, vilket innebär att man har lätt för att läsa orden men svårt att ta in innehållet i texterna. Själv misstänker jag starkt att jag lider av någon form av hyperlexi. Jag lärde mig att läsa och skriva i 3-årsåldern och lärde mig mycket fort att svava utan stavfel, men däremot har jag svårt för att förstå vad texterna handlar om. 

När jag gjorde min neuropsykiatriska utredning och fick veta att jag har Aspergers syndrom och ADD, trodde jag först att dessa svårigheter berodde på koncentrationssvårigheterna i ADD:n. Jag testade olika centralstimulerande mediciner, bland annat Ritalin och Concerta, dock utan resultat. Snart började jag inse att problemet omöjligen kunde handla om koncentrationssvårigheter med tanke på att jag endast hade svårigheter när det handlade om texter vars innehåll inte intresserade mig. När texterna handlade om mina specialintressen, hade jag däremot en mycket bra textförståelseförmåga.

De allra flesta människor känner förmodligen igen sig i någon grad i svårigheterna att läsa texter som inte intresserar en, men i mitt fall har det varit extremt. Jag förstår oftast inte ens vad texten handlar om, och det hjälper inte om jag försöker tvinga mig själv. När jag gick i skolan och mina släktingar frågade mig vilken tidsepok vi höll på att läsa om på historielektionerna, förstod jag inte vad de menade, När de förtydligade sin fråga med att fråga om vi höll på att lära oss om medeltiden, förstavärldskriget eller något annat, hade jag ingen aning. Och detta trots att jag hade läst böckerna vi skulle läsa. Jag hade lärt mig meningar utantill utan att förstå det minsta vad texterna hade handlat om!

Eftersom språk och grammatik ingår i mina specialintressen, testade jag förut att läsa språk på Stockholms universitet. Men tyvärr var jag tvungen att hoppa av på grund av all litteratur vi fick läsa om ländernas historia och poesi. Jag lyckades inte ta in innehållet i texterna, och tyvärr var dessa ämnen obligatoriska delar av språkstudier. Jag var riktigt arg på mig själv för att jag inte kunde tvinga mig själv. Men jag gjorde mitt bästa och ändå gick det inte.

Jag har vid ett flertal tillfällen fått böcker i present som jag känt mig tvungen att läsa. Oftast har jag inte kunnat ta in böckernas innehåll alls trots att jag verkligen försökt lägga mycket energi på det. Om jag däremot får välja böckerna själv och välja de som intresserar mig, har jag inga sådana problem. Ibland händer det att jag inte kan förstå vissa delar av boken samtidigt som jag inte har några som helst  svårigheter med att förstå andra delar. Det blir inte lätt om andra människor vill diskutera böckernas innehåll med mig när jag totalt har missat flera kapitel.

Boka mig för en föreläsning

Paula Tilli föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv.

Jag föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv. Skicka en förfrågan om föreläsning genom att fylla i det här webbformuläret.

Mina böcker

Köp min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom hos Gothia Fortbildning, Bokus eller Adlibris.

Låna min bok På ett annat sätt på biblioteken i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

20 reaktion på “Aspergers syndrom och hyperlexi

  1. Thomas

    Det här är riktigt intressant för mig,jag får ofta läsa om texten för att ta in det jag läser.Även när jag läser bloggen får jag göra det.Det sades att min bortgågna syster hade dyslexi och hon hade skriv och lässvårigheter , hennes barnbarn har idag aspergers syndrom. Hyperlexi blev något nytt jag fått lära mig nu genom dig

    Svara
    1. Mats

      Det här är riktigt intressant för mig,jag får ofta läsa om texten för att ta in det jag läser.

      Samma här. I mitt fall tror jag att det beror på att mina koncentrationssvårigheter ger sig tillkänna om jag inte är tillräckligt intresserad av det jag läser. jag börjar lätt att tänka på andra saker samtidigt som jag läser om jag inte är tillräckligt intresserad av det jag läser. Detta gör att jag får svårare att ta in vad jag läser. Dessutom blir det värre om jag har mycket omkring mig och är allmänt stressad. Men jag är inte säker på att det är dåligt att ha en hjärna som fungerar så här för jag misstänker att det kan finnas något kreativt i att lätt börja tänka på andra saker när man läser dvs att mina koncentrationssvårigheter är en konsekvens av en hjärna som fungerar annorlunda vilket ibland är bra men som just i samband med läsning är dåligt. Det är bland annat den här typen av artiklar som har fått mig att börja fundera på om det verkligen är dåligt med koncentrationssvårigheter: http://www.telegraph.co.uk/food-and-drink/news/why-being-unable-to-stand-noisy-eaters-might-make-you-a-genius/
      Detta får mig också att börja fundera på om det är vettigt att medicinera tex elever med AD(H)D för att de ska få mer normal koncentrationsförmåga i skolan. Det kanske inte är meningen att de ska ha normal koncentrationsförmåga. Det kanske är meningen att de ska använda sina hjärnor på ett annat sätt än vad normala elever gör istället för att försöka bli som normala elever bara för att skolan förväntar sig det.

      Svara
      1. Mats

        Det här är ett bra exempel på vad jag försökte säga i förra kommentaren:

        In 1949, a young man at Eton college wanted to become a scientist, even though he was last in his science class. And the comments from his professor on his report card seemed to show a student who had little promise.

        “His work has been far from satisfactory… he will not listen, but will insist on doing his work in his own way… I believe he has ideas about becoming a Scientist; on his present showing this is quite ridiculous, if he can’t learn simple Biological facts he would have no chance of doing the work of a Specialist, and it would be a sheer waste of time on his part, and of those who have to teach him.”

        But that student did become a scientist. He was Sir John B. Gurdon, who won the 2012 Nobel Prize in Physiology or Medicine for his research on stem cells. And had he been a student in 1999 rather than 1949, he would have most likely been sent for testing and diagnosed with ADHD. http://www.inquisitr.com/1599794/adhd-and-creativity-new-research-says-adhd-is-being-mistreated-in-schools/

        Det verkar finnas en koppling mellan koncentrationssvårigheter och krativitet. Vad händer med kreativiteten om man medicinerar mot koncentrationssvårigheterna i AD(H)D? Jag tvivlar på att det här samhället har koll på det. Felet kanske inte är att elever med AD(H)D har sämre koncentrationsförmåga än normala elever utan att elever med AD(H)D tvingas studera efter en pedagogisk metod som är anpassad efter normala elevers relativt dåliga krativitet:

        As one researcher said, “In the school setting, the challenge becomes how to create an environment in which creativity is emphasized as a pathway to learning as well as an outcome of learning.”

        Svara
        1. Mats

          Grundproblemet är att skolan (och i förlängningen samhället) betraktar elever med Aspergers syndrom och AD(H)D som elever med svårigheter istället för som särbegåvade elever med ett annorlunda sätt att tänka jämfört med normala elever.

          Svara
        2. Paula Tilli Inläggsförfattare

          Intressant! Jag håller definitivt med dig. Normen säger att alla barn måste orka sitta stilla på lektionerna och orka koncentrera sig på en uppgift under en viss tid, men alla barn fungerar inte på det sättet. Att sitta stilla passar inte alla, och när dessa barn tvingas till det finns det en stor risk att de inte kan använda sina styrkor.

          Svara
    2. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Jag har faktiskt fått svårare att ta in det som står i texter under de senaste åren även om jag tycker att texten är intressant, och detta problem hade jag inte förut när det handlade om intressanta texter. Problemet uppstod efter att jag blev utbränd, så jag misstänker att det i mitt fall handlar om utbrändhet och inte om koncentrationssvårigheter. Nuförtiden får jag ibland också läsa om texter några gånger.

      Svara
  2. Mats

    Jag lärde mig att läsa och skriva när jag var 3 år och lärde mig mycket fort att svava utan stavfel

    Vad bra att du är så bra på att svava! Den felstavningen är så rolig att man nästan tror att du medvetet stavade ordet stava fel. 🙂

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Oj hoppsan, haha! Jag låter felet vara kvar i texten eftersom det var roligt 😀 Till mitt försvar kan jag säga att jag stavar rätt när jag skriver för hand, men däremot orkar jag inte alltid kolla om jag råkat trycka på fel tanget när jag skriver på datorn 😉

      Svara
      1. Tony Söderberg

        Ja felstavningen kunde inte ha kommit på ett roligare ställe, kul att du låter det stå kvar, förövrigt så älskar jag din blogg Paula och läser den jämt.

        Svara
        1. Paula Tilli Inläggsförfattare

          Haha ja precis, den råkade verkligen komma på ett jätteroligt ställe, och allt var en slump 😀 Vad roligt att du gillar min blogg 🙂

          Svara
  3. Fanny

    Igenkännngsfaktorn är hög i detta inlägg. Jag har haft problem med ämnen i skolan på grund av detta, har läst och läst och läst men aldrig förstått innebörden ändå, speciellt när jag inte tyckt att det var intressant. Har känt mig så dum efter att utan problem ha läst ett stycke, utan att alls förstå det.

    Visste dock inte att det fanns ett namn för detta! Förvisso har jag inte någon diagnos på detta, men jag känner väl igen mig i det du skriver.

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Vad skönt att höra att det finns flera! Jag har inte heller någon diagnos på hyperlexi och jag är osäker på om det ens är en “riktig” diagnos som läkare ställer på patienter, men beskrivningen på hyperlexi beskriver ändå mina svårigheter jättebra.

      Svara
  4. M.C. orolig anhörig

    Jag har ju en nära anhörig med asperger, som jag brukar relatera till här, men jag känner ibland att även jag kan ha någon grad av de svårigheter som bl.a. asperger kan ge (även styrkor då jag kan fokusera länge på sådant som intresserar mig). Jag har inte känt av problemet du tar upp i dagens inlägg i någon större utsträckning, däremot så har jag väldigt svårt att sammanfatta något som några, på t.ex. ett möte, har diskuterat. Jag hör vad de säger, och ibland förstår jag, men ofta har jag väldigt svårt att fokusera på det om det inte intresserar mig och därmed har jag också svårt att återge vad t.ex. mötet handlade om. Någon som känner igen sig i det?

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Jag känner igen mig faktiskt, och i mitt fall handlar det nog delvis om koncentrationssvårigheter och delvis om det faktum att möten oftast handlar om saker som inte intresserar mig ett dugg 😉 När jag började jobba på Ågesta Folkhögskola att jag ville slippa möten men jag fick höra att det skulle vara bra om jag var med ändå. Det slutade med att jag inte hade någon aning om vad mötet handlade om och vad som bestämdes, och när det kom fram efteråt var folk förvånade för jag mindes inte ens ha hört dessa saker. Efter detta behöde jag inte vara med på lika många möten! 🙂

      Svara
  5. Ingela Hammar Wallentin

    Tack för intressant läsning. Detta visar varför bildstöd är motiverat i många fler sammanhang än man kanske först tror

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Vad roligt att höra att du gillar inlägget! Bildstöd fungerar jättebra på många aspergare, men tyvärr inte på mig. Även om jag har svårt att ta in texter om jag inte är intresserad av ämnet så är det mycket svårare för mig att ta information via bilder. Därför tittar jag aldrig på tv.

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *