Kategorier
Autism under barndom och skolan

Glädjebesked om fjärrundervisning

Du kan hjälpa mig att informera om NPF genom att dela inlägget i sociala medier. Tillsammans gör vi skillnad.

Regeringen har beslutat att fler elever ska erbjudas möjlighet till fjärrundervisning i fler ämnen. Detta för att eleverna i glesbygden ska få ta del av undervisning av en behörig lärare. Även så kallade hemmasittare ska omfattas av möjligheten till fjärrundervisning. Beslutet kommer att implementeras i augusti i år.

Mycket i skolmiljön som skapar ångest

I dagsläget finns det redan hemmasittande elever som träffar sina lärare enskilt vid ett par tillfällen i veckan alternativt får undervisning i sina hem, dock har långt ifrån alla i behov erbjudits möjligheten. Det kan vara hur många faktorer som helst i skolmiljön som skapar ångest hos autistiska barn och gör att de inte kan vistas där: otydlighet, raster, mobbing, utanförskap, oanpassade uppgifter, socialt samspel, sinnesintryck mm. Dessa barn har ofta försökt gå i skolan men inte klarat det och har ofta blivit nekade adekvata anpassningar.

Autism är en funktionsvariation

Långt ifrån alla barn mår bra av det sociala samspelet i skolan. Ett vanligt missförstånd är att dessa barn alltid vill vara för sig själva, men det behöver inte vara fallet: det kan räcka för vissa med den sociala stimulans de får av sina föräldrar och syskon. Här tänker nog många att det vore bra om dessa barn hade en förmåga att utsätta sig för fler sociala sammanhang. Visst, det vore säkert bra på samma sätt som det vore bra att en rullstolsburen person skulle kunna gå, men faktum är att autism är en funktionsnedsättning på samma sätt som ett rörelsehinder!

Trivs för mig själv

Själv hatar jag att höra att alla behöver social stimulans. Även om det säkert stämmer, jag jättegärna träffar mina föräldrar och jag trivs med mina boendestödjare så leder sådana här ordspråk till att mitt sociala behov kraftigt överdrivs. Många hade svårt för att förstå varför jag aldrig sökte till daglig verksamhet när jag levde på aktivitetsersättning. Men anledningen till att jag inte gjorde det var att jag inte ville ha en sysselsättning som innebar social samvaro. Det passade mig inte som barn och passar inte nu som vuxen. Detta eftersom jag trivs för mig själv.

Har blivit påtvingad gemenskap

Att jag inte vill ha social sysselsättning innebär att jag varken vill ha studiekamrater när jag studerar eller arbetskamrater när jag arbetar. Nu arbetar jag ju på distans men varje gång jag har läst folkhögskolekurser som innebär närvaroplikt i skolan flera gånger i veckan har jag gått in i väggen. Jag har alltid hatat ord som ”gemenskap” och ”samvaro”. Inte för att jag har något emot dessa begrepp i sig och jag vet att dessa saker är viktiga för många andra. Det jag har emot är att jag ofta påtvingats gemenskap och social samvaro mot min vilja.

Hade velat läsa in skolan på distans

Tänk om jag också hade erbjudits att läsa in skolan på distans, vad underbart det hade varit! En specialklass i all ära och jag är helt övertygad om att jag hade trivts betydligt bättre i en autismklass än i en vanlig klass. Dock är det inget som slår distansundervisning! Det är på distans jag lär mig bäst och det är på det sättet jag inte blir påtvingad social samvaro mot min vilja. Även specialklasser innebär mer social samvaro än vad jag önskar. Jag är helt övertygad om att jag hade fått bättre betyg om jag hade fått läsa in skolan på distans.

Får inte bli en billig nödlösning

Dock finns det en hake här, nämligen: alla autister är inte som jag. Vissa mår dåligt i vanliga skolklasser och arbetsplatser men däremot mår de till skillnad från mig också dåligt när de tvingas sitta hemma på dagarna eftersom de behöver få social samvaro på sina villkor. Därför bör distansundervisning endast erbjudas till de som verkligen trivs med att vara hemma på dagarna. Distansundervisning får aldrig vara en billig nödlösning för skolor att slippa anpassa skolmiljön. Aldrig!

2 svar på ”Glädjebesked om fjärrundervisning”

Hej !

Jag heter emma, är 28år och har två barn. Wilma är 4år och Liam är 3år. Liam har hjärtfel och autism.

Jag håller på att leta efter bloggar / instagramkonton som skriver om just autism. Ramlade in på din blogg och blev förtjust direkt! Vore roligt om du ville titta in på min blogg också

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *