Kategorier
Vardag med Asperger

När saker och ting strular, en utmaning för aspergare

Snälla, hjälp mig att sprida budskapet genom att dela det här inlägget på exv. Facebook, X, WhatsApp m.fl.:

Som jag skrivit förut kan telefonsamtal vara en utmaning för oss med lever med Aspergers syndrom eller autism. Ändå försökte jag vara duktig förra veckan och ringa telefonsamtal utan boendestödjarens hjälp men fick tyvärr ångra det bittert efteråt. Jag påmindes om varför jag inte klarar av telefonsamtal och varför jag inte borde bli överambitiös med att ringa själv när jag bestämt med biståndsbedömaren att min boendestödjare ska hjälpa mig med det.

PostNord försökte leverera på fel datum

Det som jag hade hänt var att jag hade beställt ett paket och bokat hemleverans till onsdagen förrförra veckan mellan klockan 14 och 16. Jag hade fått SMS-bekräftelse från PostNord där tiden och datumet hade bekräftats och jag hade sparat SMS:et. Men redan på tisdagen började problemen: jag fick SMS klockan 14:50 där det stod att PostNord hade varit hos mig och försökt leverera paketet men att jag inte hade varit hemma.

PostNord erkände misstaget

Jag bestämde mig för att vara duktig och ringa till PostNord själv utan boendestödjarens hjälp. Jag förklarade för dem att anledningen till att jag inte hade varit hemma var att leveransen hade varit bokad till onsdagen, inte till tisdagen och att jag hade SMS-bekräftelse som bevis på att PostNord hade försökt leverera på fel datum. ”Ojdå, det har skett ett misstag. Då bokar jag om leveransen till imorgon onsdag mellan 14 och 16,” fick jag till svar.

Paketet hade försvunnit ur PostNords system

Dagen efter satt jag hemma och väntade mellan 14 och 16, men tror ni att det kom något paket? Nä. Jag ringde till PostNord och frågade om anledningen. Handläggaren svarade att han inte kunde lokalisera mitt paket för det hade försvunnit ur deras system. Kunde jag ringa tillbaka dagen efter dvs torsdag, undrade han. Visst, det kunde jag väl göra. Men på torsdagen var paketet fortfarande försvunnet när jag ringde och jag ombads ringa tillbaka dagen efter.

Ny hemleverans: mellan klockan 7 och 17

Jag ringde tillbaka lydigt på fredagen. Den här gången kunde handläggaren äntligen lokalisera paketet och lovade att PostNord kunde stå för ny hemleverans utan några extrakostnader för mig som kund (det minsta man kunde begära om man frågar mig) och att leveransen kunde ske på måndag- Dock fanns det ett problem: han kunde inte lova att PostNord skulle komma mellan vissa tider utan det var mellan klockan 7 och 17 som gällde.

”Oj, förväntar ni er att jag ska vara hemma mellan 7 och 17”, frågade jag, ”efter allt detta strul?” ”Tyvärr”, svarade handläggaren beklagande. Jag betonade att det isåfall skulle vara mycket viktigt att PostNord faktiskt skulle dyka upp på rätt dag om jag tvingades vara hemma mellan 7 och 17. Jag hade ju ingen lust att sitta hemma hela dagen i onödan. ”Inga problem, du kan lita på att vi dyker upp någon gång mellan 7 och 17 på måndag”, svarade handläggaren.

Paketet fanns inte hos postombudet

När klockan var 17:01 i måndags och inget paket hade dykt upp, var jag nästan gråtfärdig. Hur hade jag kunnat vara så naiv som trott på PostNord och gått med på att sitta hemma hela dagen och vänta? Min boendestödjare råkade vara hemma hos mig då och funderade på om paketet kunde ha levererats till mitt postombud av misstag. Men när hon kollade med postombudet fanns inte paketet där.

Avsade mig hemleveransen

Då skrev jag ett argt mejl till PostNord och meddelade dem att jag inte hade lust att boka fler hemleveranser med dem för jag hade suttit hemma tre dagar och väntat i onödan. Därför ville jag att de skulle leverera paketet till mitt postombud omgående så att jag skulle kunna hämta det personligen tillsammans med boendestödjaren.

Påtvingades en hemleverans i alla fall

PostNords reaktion? Dagen efter skickar de både ett mejl och SMS till mig där de skriver att paketet är på väg hem till MIG och att de skulle dyka upp mellan kl 7 och 17. Jag mejlade till dem igen, var väldigt upprörd och frågade dem vad som hade fått dem att tro att jag skulle vara hemma när de bestämmer sig för att leverera paketet hem till mig utan förvarning på det här sättet. Jag hade ju dessutom skrivit tydligt i mejlet att jag inte ville ha någon hemleverans längre! Handläggaren svarade beklagande att det tyvärr var försent att stoppa hemleveransen.

Fick paketet till slut

Jag hade inget annat val än att ställa in tisdagens planer och sitta hemma hela dagen mellan 7 och 17 igen. Och väntan bar frukt: Vid 15-tiden dök det upp en ung kille med paketet. Äntligen 🙂 Men jag mådde mycket dåligt av stressen och gör det fortfarande trots att det har gått många dagar sedan det inträffade.

En aspergare kan bli otroligt påverkad

Skillnaden mellan en neurotypiker och oss aspergare är oftast att en neurotypiker bara blir arg och irriterad av sådana händelser medan en aspergare kan bli väldigt påverkad och utmattad. En neurotypiker kan förmodligen glömma händelsen rätt så fort medan en aspergare kan må väldigt dåligt. Nu har jag i alla fall lärt mig en läxa: när saker och ting strular, ska jag inte vara överambitiös och ringa själv utan be boendestödjaren om hjälp!

6 svar på ”När saker och ting strular, en utmaning för aspergare”

Hej Paula!
Du kan maila postnord också, PN är struliga det är bara att läsa alla kommentarer som folk skriver på Postnords Sveriges facebooksida.
För några veckor sedan fick jag ingen lokaltidning och sedan fick jag tre stycken nästkommande vecka två i min postbox, och en i tidningsstället vid min ytterdörr så det blev lite tidningar att bära ut till återvinningsrummet.
Du är inte ensam om strul med Postnord här i Sverige 🙁
Apropå att inte kännas sig bekväm med att ringa telefonsamtal så var min farfar och Pappa likadana de gillar inte och ringa i telefonen.
Jag gillar inte heller att prata i telefon, det är bättre med mail för mig.
Jag gillar inte och sitta i telefonköer.

Jag förstår att det var jobbigt för dig att behöva bära ut tidningarna till återvinningsrummet 🙁 Jag hade ingen aning om att PostNord även ansvarade för lokaltidningarna.

Det förvånar mig inte alls att folk är missnöjda med PostNord! Jag har själv hört det förut men nu när jag fått uppleva hur strulet personligen förstår jag de arga människorna ännu bättre. Jag hade ingen aning om att det kunde vara så här illa med PostNord!

Mina sista konversationer med PostNord skedde via mail men i början ringde jag. Anledningen till att jag valde att ringa först var att jag ville ha paketet så fort som möjligt och jag litade inte på att PostNord skulle svara mig tillräckigt snabbt. Jag har tidigare erfarenheter av att kontakta SJ, Com Hem och andra företag via mail och de kan ta ett par veckor på sig att svara 🙁 Fruktansvärt irriterande!

Jag tycker faktiskt att det är lättare att stå i telefonköer än att prata i telefon. Det värsta jag tycker med telefonköerna är att jag inte vet när det kommer att bli min tur (även om en röst brukar meddela en vilket könummer man har) och därför måste jag vara på helspänn hela tiden.

Svara

Ja det ansvarar för utdelning lokaltidningen ”mitti”.
Det som är sorgligt är att det inte blir bättre heller för detta Postnord utan det är förseningar och allt möjligt strul för folks försändelser.
Jag hade en bok en gång som kom till fel utlämningsställe 🙁
En annan gång intryckta dammsugarpåsar i min postbox så jag fick bända och dra för att få ut dem 🙁
Det var bättre förut när det hette Posten.

Precis, ur led är tiden med Postnord, dags att starta om på något nytt med det företaget. men det lär nog inte hända, tyvärr 🙁

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *