Kategorier
Stöd och insatser

Nu har jag en ny boendestödjare

Du kan hjälpa mig att informera om NPF genom att dela inlägget i sociala medier. Tillsammans gör vi skillnad.

Som ni vet så har jag nyligen tvingats byta boendestödsutförare. Eftersom jag inte visste vilket företag jag ville ha som ny utförare, kontaktade jag många olika företag och ställde frågor till dem. Jag fastnade direkt för Livis Omsorg, men eftersom jag fortfarande var osäker stämde jag möte med chefen på företagets kontor. Efter mötet var jag helt säker: Livis skulle bli min nya utförare! Därför skrev jag 11 A 44 sidor till dem för att förklara vad jag behövde hjälp med och vad jag söker för egenskaper hos boendestödjare. Jag hade detta brev som utgångspunkt.

Ville boka in boendestödstimmar med många

Eftersom jag lägger stort värde på personkemi, ville jag träffa många av Livis anställda boendestödjare och se dem arbeta först innan jag skulle bestämma mig vem jag ville ha som min nya boendestödjare. Anledningen till att jag se dem arbeta istället för att bara stämma träff med dem på Livis kontor var att alla kan lova guld och gröna skogar när man väl träffas, men om man faktiskt är engagerad i sitt arbete är en annan femma. Någon kan verka trevlig på mötet, men sedan kan det visa sig att hen bara vill fika istället för att utföra praktiskt arbete.

Alla har varit seriösa

Alla boendestödjare som Livis hittills skickat hem till mig har varit trevliga. Alla har haft olika sätt: vissa har presenterat sig själva mycket utförligt medan andra har inte berättat mycket om sig själva utan börjat arbeta direkt. Vissa har haft med sig mina 11 A4-sidor och ställt följdfrågor om det jag skrivit medan andra har inte kommenterat brevet så mycket. Men det som är gemensamt för dem är att alla har tagit boendestödsuppdraget på allvar. Ingen har pillat med sin mobiltelefon under arbetstid, och alla har passat tiderna och arbetat alla sina timmar.

Blev nöjd med bemötandet

Endast vid ett tillfälle blev det strul: jag hade bokat in en tjej som aldrig dök upp. När jag kontaktade Livis för att höra vad det berodde på fick jag återkoppling direkt. Chefen visste inte varför boendestödjaren inte hade dykt upp men han bad mig hemskt mycket om ursäkt och frågade om jag ville att någon annan skulle komma hem till mig på samma dag i hennes ställe eller om jag föredrog att spara in timmarna till ett senare tillfälle. Jag blev mycket nöjd med bemötandet jag fick, och det var självklart inte chefens fel att hans anställd inte hade dykt upp!

Fick en bra magkänsla

Den senaste gången jag hade boendestöd öppnade jag dörren som vanligt när det plingande, och bakom den stod en vänligt leende tjej. Jag fick en mycket bra känsla med en gång och kände på mig direkt att hon eventuellt skulle kunna passa som min nya boendestödjare. Under tiden hon var hos mig blev jag mer och mer övertygad: hon jobbade mycket snabbt och vi fick mycket gjort trots att vi endast hade bokat två timmar. Till slut talade jag om för henne att jag hade valt ut henne och jag skrev även ett mejl till chefen och informerade honom om mitt val.

Hon är heltidsanställd

Det visade sig att tjejen är heltidsanställd hos Livis och kommer endast vara tillgänglig för mig 3 timmar på onsdagsförmiddagar. Därför bestämdes det att jag ska ha boendestöd på onsdagar, då kommer den här tjejen arbeta hos mig ca 12 timmar i månaden. Eftersom jag har 18 boendestödtimmar i månaden, står det mig fritt att boka den anställd jag vill för de resterande timmarna. Jag har träffat flera anställda och får välja och vraka själv. Eftersom olika personer är duktiga på olika saker och kan olika tider och dagar kommer jag boka olika personer varje gång.

Om det är så att jag har någon föreläsning eller något annat på en onsdag och måste omboka boendestödet så får jag först kolla med den här tjejen som alltså blir min ordinarie boendestödjare om hon fått några avbokningar och kan komma någon annan dag. Om det inte är fallet så får jag boka en vikarie i hennes ställe. Återigen står det mig fritt att välja vilken anställd jag vill boka in som vikarie och jag behöver inte boka samma person varje gång. Jag kommer också ta hänsyn till vem som kan den tiden och dagen som passar mig bäst.

Var något alldeles extra

Jag vet inte riktigt varför jag valde ut just den här tjejen som min ordinarie boendestödjare, jag kan nog inte sätta ord på vad det var. Alla som har varit hos mig har varit trevliga och skötsamma men den här tjejen var något alldeles extra. Jag tror nog att hon liknade min förra boendestödjare väldigt mycket! Hon verkade känna på sig direkt vad jag behövde hjälp med utan att jag behövde förklara. Jag kände mig väldigt avslappnad med henne, och jag tror inte att jag kommer att behöva ångra mitt val.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *