Så här motiverar du någon med nedsatta exekutiva funktioner

I mitt förra inlägg beskrev jag hur vi med Aspergers syndrom, autism och andra NPF-diagnoser kan ha en tendens att skjuta upp viktiga uppgifter eftersom vi kan ha svårt för att komma igång. Det är många som har frågat mig hur man kan motivera oss med nedsatta exekutiva funktioner. Här kommer mina bästa tips:

1. Överväg att erbjuda en belöning

Vissa av oss upplever att vi inte orkar diska, betala räkningar och dylikt om vi upplever uppgiften som alltför tråkig. Ibland kan det hjälpa med en belöning efteråt för då kan uppgiften plötsligt kännas mycket mer meningsfull. OBS, mycket viktigt! Erbjud belöningar endast om personen “bara” tycker att uppgiften är tråkig. Om personen blir utmattad eller ångestfylld av uppgiften ska du aldrig pusha personen!

2. Fråga personen vilken typ av hjälp hen vill ha

Alla vi med Aspergers syndrom och autism är individer och alla vill ha olika typer av stöd. Ibland räcker det med påminnelser via mejl eller korta telefonsamtal, men ibland krävs det att du står bredvid och ser till att uppgiften blir gjord alternativt hjälper personen att utföra uppgiften.

3. Se till att personen faktiskt slutför uppgiften

Jag skulle sluta diska om jag hade en boendestödjare som tänkte: “men Paula vet ju hur man diskar och hon håller på att diska just nu så jag kan lika gärna gå hem”. Det hjälper inte heller om min boendestödjare säger till mig: “de här kartongerna ska kastas i grovsoprummet”. Om hon inte följer med mig och ser till att jag faktiskt kastar kartongerna finns en överhängande risk att kartonerna kommer att ligga kvar i hallen i flera år!

4. Överväg att sätta upp ett schema 

Vissa personer med Aspergers syndrom mår bra av rutiner och scheman. Kolla gärna om det hjälper personen att skriva ett skriftligt schema med alla måsten i stil med: Tvätt klockan 13 på måndagar, räkningarna ska betalas på tisdag klockan 18 på tisdagar och så vidare.

5. Tjata aldrig

Tvinga aldrig personen till något hen inte vill och tjata aldrig på personen. Det kan nämligen ge totalt motsatt effekt. För helt ärligt, hur skulle du känna om någon skulle tjata på dig att sluta röka eller sluta äta godis. Skulle det göra dig mer motiverad? Förmodligen inte. 

Boka mig för en föreläsning

Paula Tilli föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv.

Jag föreläser om Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv. Skicka en förfrågan om föreläsning genom att fylla i det här webbformuläret.

Mina böcker

Köp min bok Att vara vuxen med Aspergers syndrom hos Gothia Fortbildning, Bokus eller Adlibris.

Låna min bok På ett annat sätt på biblioteken i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

5 tankar kring ”Så här motiverar du någon med nedsatta exekutiva funktioner

  1. Supermamsen

    Tack för tips! ❤
    I vårt fall är det skolan som är det största problemet. Jag har två barn som har “ENOF”, Elev med Nödvändig Ofrivillig Frånvaro. Den ena har asperger och den andra ADD. Båda fick sena diagnoser och stupade av utmattning. Båda är sakta på väg tillbaka. Deras skolor lyssnar och försöker anpassa. Båda trivs i skolan med både lärare och kompisar. Ändå blir det svårt för dem att gå dit många gånger. De kan ha vilat en vecka och ändå går det inte.
    Tips?

    Svara
    1. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Tack Supermamsen! ❤ Det är väldigt svårt att veta varför dina barn inte går i skolan på vissa dagar och de kanske inte ens vet själva varför, men jag kan ändå skriva några tankar. Själv trivdes jag inte med att plugga på Ågesta Folkhögskola alls även om jag gillade skolpersonalen och själva skolmiljön jättemycket, det passade mig helt enkelt inte och jag blev totalt utmattad. När andra frågade mig om jag trivdes så svarade jag “ja” för jag hade ju ingenting att klaga på och innerst inne tyckte jag om skolpersonalen men ändå funkade det inte och jag mådde inte alls bra. Nu vet jag inte om det är så för dina barn, de kanske trivs i skolan på riktigt men ändå inte kommer iväg. De kanske behöver ännu mer vilotid än vad de får, gå i skolan kortare dagar och t ex bara på eftermiddagar. Eller så behöver de kanske mer planering och struktur på morgonen så att de slipper bestämma sig för vad de ska äta till frukost, vad de ska ha på sig för kläder osv. Sen kan det vara så att undervisningsmetoderna och skoluppgifterna inte har anpassats tillräckligt mycket för dem. Det kanske skulle funka för dem att plugga hemma oftare istället? Kram.

      Svara
  2. Anna

    Hej tack för en fantastisk blogg. Jag undrar hur vet man vad det beror på att vissa saker är så svåra att genomföra?

    Svara
    1. Mats

      Jag undrar hur vet man vad det beror på att vissa saker är så svåra att genomföra?

      Det beror vad jag förstår på att hjärnans frontallob fungerar annorlunda hos människor med Aspergers syndrom och AD(H)D och att denna frontallob är viktig för förmågan att genomföra vissa saker:

      Cerebral dysfunktion med påvisade, multifokala, morfologiska förändringar; bl a engagerande frontalloben. Obalans i dopamin och noradrenalin i hjärnans nervbanesystem. Ofta ärftlighet (75-80% betr autismspektrumstörning, liknande betr ADHD). http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/neuropsykiatriska-funktionsstorningar-hos-vux/

      Exekutiva funktioner, exekutiva systemet eller centrala exekutiven är ett teoretiskt system som sägs kontrollera och reglera lägre kognitiva processer, som har lokaliserats till prefrontalcortex i frontalloben https://sv.wikipedia.org/wiki/Exekutiva_funktioner

      Hjärnan hos människor med Aspergers syndrom och AD(H)D är “differently wired”. Det är nog bara att gilla läget. Det finns förmodligen fördelar och nackdelar med att hjärnans frontallob fungerar olika hos människor med Aspergers syndrom och hos “normala” människor.

      Svara
    2. Paula Tilli Inläggsförfattare

      Hej Anna! Roligt att du gillar bloggen 🙂 Jag ser att Mats redan gav dig ett bra svar om varför vissa saker kan vara svåra att genomföra.

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *